Hoppa till innehåll
Lära för Fred
  • HEM
  • KALENDARIUM
  • SKOLA
    • Fredsundervisning
      • FN – Unesco-texter
      • Styrdokument
      • Fredsundervisningens historia
      • Undervisningens roll i fredsbyggandet
      • Lärarutbildning
    • Fredskultur
    • Den goda skolan
      • Cohens Pyramid
      • Metaforen Krukan
      • Sociala berättelser och seriesamtal
      • Kompissamtal
      • Samarbete för problemlösning – CPS
      • Undervisa elever med NPF
      • ART, Aggression Replacement Training
    • Konflikthantering
      • Konfliktkartan: vinna-vinna
      • Ickevåldsligt språk (NVC)
      • Drama, Forumteater, DRACON
      • Medling
      • Försoning
      • Narrativ metod (Winslade, Monk)
      • Nonviolent education, Pat Patfoort
    • Mobbning
      • Styrdokument
      • Skolverket
      • Historik
      • Förebyggande och hantering för att sätta stopp
      • Vuxenmedling i mellanstadiet
    • Demokrati
    • Interkulturell förståelse
      • Minoriteter
      • Tolerans
    • Mänskliga rättigheter
      • Barnkonventionen
      • Kvinnor, fred, säkerhet
    • Nedrustning
  • FORSKNING
    • Fred – våld
    • Konflikt
      • Uppkomst – Behovsteorin
      • Struktur – ABC-teorin och Aktörsperspektivet
      • Förhållningssätt
    • Ickevåld
    • Ett nytt säkerhetsbegrepp
    • Medling
    • Dramapedagogik
    • DRACON International
    • Fredspedagogik
  • FREDSRÖRELSEN
    • Fredsorganisationer
      • Presentationer
      • Uttalanden
    • Aktuellt
    • Kampanj Kärnvapenförbud. Nu!
    • Referat/Artiklar från aktiviteter
    • Artiklar – Debatt
      • NATO – och EU
      • Kärnvapen
      • Migration, Ekonomi
      • FRED Övrigt
  • MILJÖ
  • LITTERATUR
    • Barnkonventionen
    • Konflikthantering
    • Krig – fred
    • Ickevåld
    • Minoriteter
    • Värdegrunden
  • LÄNKAR
  • ARKIV
    • Sveriges Lärare för Fred
    • Kampanj Kärnvapenförbud. Nu!
  • KONTAKT

Demokrati pågår. Utställning Forum för levande historia Stockholm.

Laddar Karta...
Forum för levande historia
Stora Nygatan 10 - Stockholm
Evenemang
59.324947 18.067927

Datum/Tid
10/08/2020 - 31/12/2021
Hela dagen

Plats
Forum för levande historia


Utställningen är öppen för allmänheten och för pedagogledda grupper med elever i grundskolan åk 4-6.

Anmälan till workshops öppnar 12/8-21 https://www.levandehistoria.se/utstallningar/demokrati-pagar

AKTUELLT

Samtalskväll: Min okända historia
25 maj kl. 17.30-19.00. Stockholm och digitalt.
Joanna Rubin Dranger och Mats Jonsson, författare till böckerna ”Ihågkom oss till liv” och ”När vi var samer”.

Författarna har skrivit varsin släkthistoria där läsaren får följa deras sökande efter sanningen om sin släkts öde.

 Läs mer och anmäl dig här

 

Skolkunskap.se är den växande kunskapsbanken för främst högstadielärare i socioekonomiskt utsatta områden. För att hjälpa fler få behörighet till gymnasiet. Forskare, experter, lärare och andra initierade podd-intervjuas på Skolkunskap.se   om nya och nyttiga insikter under cirka 30 spännande minuter.”

Karin Utas Carlsson har intervjuats om konflikthantering och medling i skolan.

Pedagogiskt Perspektiv ger utbildningar. Se www.pedagogisktperspektiv,se

 Ross Greene ger utbildning i Collaborative & Proactive Solutions, CPS 11-12 aug. -22. Se kalendariet eller www.pedagogisktperspektiv.se som visar utbildningar på fysisk plats och även digitalt.

Rapport-minoriteter i historien

Här  undersöks den svenska allmänhetens kunskaper om de nationella minoriteternas historia och dess inställning till historisk rättvisa. Rapporten är baserad på resultatet från webbintervjuer  genomförda av Kantar Sifo våren 2020. Rapportförfattare är Oscar Österberg, historiker och forskningssamordnare vid Forum för levande historia.

minoritet_i_historien_rapport.pdf (levandehistoria.se)

Ny rapport: Kunskapsöversikt om erfarenheter av rasism

På uppdrag av regeringen har Forum för levande historia gjort en kartläggning av kunskap om människors erfarenheter av rasism i kontakt med svenska myndigheter och andra offentliga verksamheter.
Klicka här för att ta del av rapporten

NY UNDERMENY under “Skola -Den goda skolan”:

Undervisa elever med NPF litteratur och föreläsningar

Kampanjen Kärnvapenförbud. Nu! Se https://www.laraforfred.se/fredsrorelsen/kampanj-karnvapenforbud-nu

Se aktiviteter i Kalendarium.

Namninsamling i Skiftet Kärnvapenförbud. Nu: https://www.mittskifte.org/petitions/karnvapenforbud-nu

Den nya rapporten från Forum för levande historia är släppt:  “Antisemitism i Sverige. En jämförelse av attityder och föreställningar 2005 och 2020.”

Röda Korset har en kort nätbaserad kurs om folkrätten och krigets lagar: www.rodakorset.se/kurs-krigets-lagar

Öppen för alla, används i flera skolor; lärarhandledning mm pg under våren

Nordiskt möte om kärnvapenförbudet. Videoinspelning och detaljerad utskrift se https://www.laraforfred.se/fredsrorelsen/aktuellt

Mänsklig säkerhet Läs om hur Human Security – Mänsklig säkerhet infördes som begrepp i FN:s Human Development Report 1994, som förebyggande av krig:

https://www.laraforfred.se/forskning/nytt-sakerhetsbegrepp

LÄS OCKSÅ om behovet av nytt tänkande i säkerhets- och utrikespolitiken. Mänsklig säkerhet. Human security. Artikel på engelska och svenska av Karin Utas Carlsson) Se https://www.laraforfred.se/fredsrorelsen/aktuellt

Glöm inte att titta i Kalendariet. Där finns nu evenemang i internet, främst Zoom. Sådana behöver man anmäla sig till.

 

 

 

 

© 2022 Lära för Fred • Byggt med GeneratePress