Hoppa till innehåll
Lära för Fred
  • HEM
  • KALENDARIUM
  • SKOLA
    • Fredsundervisning
      • FN – Unesco-texter
      • Styrdokument
      • Fredsundervisningens historia
      • Undervisningens roll i fredsbyggandet
      • Lärarutbildning
    • Fredskultur
    • Den goda skolan
      • Cohens Pyramid
      • Metaforen Krukan
      • Sociala berättelser och seriesamtal
      • Kompissamtal
      • Samarbete för problemlösning – CPS
      • Undervisa elever med NPF
      • ART, Aggression Replacement Training
    • Konflikthantering
      • Konfliktkartan: vinna-vinna
      • Ickevåldsligt språk (NVC)
      • Drama, Forumteater, DRACON
      • Medling
      • Försoning
      • Narrativ metod (Winslade, Monk)
      • Nonviolent education, Pat Patfoort
    • Mobbning
      • Styrdokument
      • Skolverket
      • Historik
      • Förebyggande och hantering för att sätta stopp
      • Vuxenmedling i mellanstadiet
    • Demokrati
    • Interkulturell förståelse
      • Minoriteter
      • Tolerans
    • Mänskliga rättigheter
      • Barnkonventionen
      • Kvinnor, fred, säkerhet
    • Nedrustning
  • FORSKNING
    • Fred – våld
    • Konflikt
      • Uppkomst – Behovsteorin
      • Struktur – ABC-teorin och Aktörsperspektivet
      • Förhållningssätt
    • Ickevåld
    • Ett nytt säkerhetsbegrepp
    • Medling
    • Dramapedagogik
    • DRACON International
    • Fredspedagogik
  • FREDSRÖRELSEN
    • Fredsorganisationer
      • Presentationer
      • Uttalanden
    • Aktuellt
    • Kampanj Kärnvapenförbud. Nu!
    • Referat/Artiklar från aktiviteter
    • Artiklar – Debatt
      • NATO – och EU
      • Kärnvapen
      • Migration, Ekonomi
      • FRED Övrigt
  • MILJÖ
  • LITTERATUR
    • Barnkonventionen
    • Konflikthantering
    • Krig – fred
    • Ickevåld
    • Minoriteter
    • Värdegrunden
  • LÄNKAR
  • ARKIV
    • Sveriges Lärare för Fred
    • Kampanj Kärnvapenförbud. Nu! och Nej till svenskt Natomedlemskap
  • KONTAKT

Leda övningar i konflikthantering & ickevåld

Laddar Karta...
Göteborgs universitet, Chalmers Urbana Studier.
Hammarkulletorget 62 B, vån 7 - Göteborg
Evenemang
57.7801097 12.03474719999997

Datum/Tid
19/11/2016 - 20/11/2016
10:00 - 17:00

Plats
Göteborgs universitet, Chalmers Urbana Studier.


 

http://ickevald.net/perherngren/kurser.htm

AKTUELLT

Uppdaterad sajt https://laromkarnvapen.se
 
Demokratibygget i samverkan-workshop i Almedalen 6 juli
“Youthwashing är inte demokrati- hur skapar vi delaktighet?” (under WWF Sweden Youth)
När: 6 juli 17.00-17.45 och 18.00-18.45 alkoholfri mingel
Var: SIDAs  arena “Sverige i världen” Donnersgatan 6 OSA senast 27 juni
sara.tingström@wwf.se
Forum för levande historia i Almedalen
måndag 4 juli – onsdag 6 juli
Svåra frågor och rasism i klassrummet
onsdag 6 juli kl. 14.00 – 14.45
Plats: Cramérgatan H 319
Studio Almedalen och online Almedalen
Möt oss i Almedalen | Forum för levande historia
Skolkunskap.se är den växande kunskapsbanken för främst högstadielärare i socioekonomiskt utsatta områden. För att hjälpa fler få behörighet till gymnasiet. Forskare, experter, lärare och andra initierade podd-intervjuas på Skolkunskap.se   om nya och nyttiga insikter under cirka 30 spännande minuter.”

Karin Utas Carlsson har intervjuats om konflikthantering och medling i skolan.

PedagogisktPerspektiv 

ger utbildningar för barn, ungdomar och vuxna med neuropsykiatriska diagnoser.

Onsdag 10 augusti kl. 9.00-15.30, 2022

Ett tillfälle att lyssna till Ross W Greene, Peter Vermeulen och om hur två kommuner, Haninge och Ekerö har implementerat och arbetat med CPS-modellen i skola och förskola.

På plats i Vårgårda eller digital medverkan. Med deltagarlicensen kan du ta del av de spännande föreläsningarna 10/8 och/eller när du vill digitalt fram till 25/8.

BOKA TIDIGT RABATT INNAN 1/6

 Läs mer/anmäl dig här

Rapport-minoriteter i historien

Här  undersöks den svenska allmänhetens kunskaper om de nationella minoriteternas historia och dess inställning till historisk rättvisa. Rapporten är baserad på resultatet från webbintervjuer  genomförda av Kantar Sifo våren 2020. Rapportförfattare är Oscar Österberg, historiker och forskningssamordnare vid Forum för levande historia.

minoritet_i_historien_rapport.pdf (levandehistoria.se)

Ny rapport: Kunskapsöversikt om erfarenheter av rasism

På uppdrag av regeringen har Forum för levande historia gjort en kartläggning av kunskap om människors erfarenheter av rasism i kontakt med svenska myndigheter och andra offentliga verksamheter.
Klicka här för att ta del av rapporten

NY UNDERMENY under “Skola -Den goda skolan”:

Undervisa elever med NPF litteratur och föreläsningar

Kampanjen Kärnvapenförbud. Nu! Se https://www.laraforfred.se/fredsrorelsen/kampanj-karnvapenforbud-nu

Se aktiviteter i Kalendarium.

Namninsamling i Skiftet Kärnvapenförbud. Nu: https://www.mittskifte.org/petitions/karnvapenforbud-nu

Den nya rapporten från Forum för levande historia är släppt:  “Antisemitism i Sverige. En jämförelse av attityder och föreställningar 2005 och 2020.”

Röda Korset har en kort nätbaserad kurs om folkrätten och krigets lagar: www.rodakorset.se/kurs-krigets-lagar

Öppen för alla, används i flera skolor; lärarhandledning mm pg under våren

Nordiskt möte om kärnvapenförbudet. Videoinspelning och detaljerad utskrift se https://www.laraforfred.se/fredsrorelsen/aktuellt

Mänsklig säkerhet Läs om hur Human Security – Mänsklig säkerhet infördes som begrepp i FN:s Human Development Report 1994, som förebyggande av krig:

https://www.laraforfred.se/forskning/nytt-sakerhetsbegrepp

LÄS OCKSÅ om behovet av nytt tänkande i säkerhets- och utrikespolitiken. Mänsklig säkerhet. Human security. Artikel på engelska och svenska av Karin Utas Carlsson) Se https://www.laraforfred.se/fredsrorelsen/aktuellt

Glöm inte att titta i Kalendariet. Där finns nu evenemang i internet, främst Zoom. Sådana behöver man anmäla sig till.

 

 

 

 

© 2022 Lära för Fred • Byggt med GeneratePress